Strona główna » Poradnik: Jak wypożyczyć samochód na wakacyjną podróż?

Poradnik: Jak wypożyczyć samochód na wakacyjną podróż?

przez Wszedobylscy
Jak wypożyczyć samochód

Planujemy naszą wymarzoną podróż: kupiliśmy już przeloty, zarezerwowaliśmy hotele. W zależności od naszych potrzeb może okazać się, że na miejscu przyda nam się także auto. Jak wypożyczyć samochód za granicą? Zebraliśmy najważniejsze informacje, które będą przydatne przy wypożyczaniu samochodu podczas podróży

Gdzie szukać auta na wynajem?

Zaplanuj z wyprzedzeniem wypożyczenie samochodu i sprawdź najlepsze oferty – warto skorzystać z porównywarek online, gdzie skupionych jest większość ofert od największych wypożyczalni. Najpopularniejszymi stronami pośredniczącymi w wynajmie aut są: Rentalcars, Economycarrentals czy AutoEurope. Przed dokonaniem ostatecznego wyboru warto poszukać też informacji o mniejszych, lokalnych wypożyczalniach, które mogą oferować atrakcyjniejsze ceny – wymaga to nieco więcej czasu, ale możemy trafić na ciekawszą ofertę.

Wynajmujemy samochód

Zdecydowaliśmy się na auto i rezerwujemy je poprzez stronę internetową. Do rezerwacji samochodu będzie potrzebna karta kredytowa wydana na nazwisko głównego kierowcy. Należy pamiętać, że oprócz kwoty za wynajem samochodu trzeba mieć również zabezpieczone odpowiednie środki, gdyż wypożyczalnie blokują nam na karcie kaucję na wynajem (w zależności od wypożyczalni i wykupionego ubezpieczenia może to być nawet 1000 EUR!). Przy podpisywaniu umowy musimy okazać wydrukowany voucher, który otrzymaliśmy przy rezerwacji auta, nasze prawo jazdy oraz dokument tożsamości – sprawdźmy przed wyjazdem datę ważności naszych dokumentów.

Jak wypożyczyć samochód podczas podróży

Warto podać dokładną godzinę i numer lotu – wypożyczalnia będzie świadoma jakichkolwiek opóźnień w naszym przylocie. Jeśli nasze opóźnienie będzie wynosiło kilkadziesiąt minut, warto skontaktować się z wypożyczalnią i ich uprzedzić, żeby nasza nieobecność nie została potraktowana jako anulacja. Niektóre wypożyczalnie nie mieszczą się w budynku lotniska, a wręcz zlokalizowane są poza jego terenem – zazwyczaj wtedy wypożyczalnia oferuje transfer między lotniskiem a biurem. Taką informację znajdziemy w dokumentach potwierdzających rezerwację samochodu, konieczny może być wtedy kontakt telefoniczny, by pracownik wypożyczalni mógł nas odebrać po przylocie.

Nieco inaczej sytuacja może wyglądać w małych lokalnych wypożyczalniach, szczególnie w turystycznych miastach. W Grecji udało nam się wypożyczyć auto bez karty kredytowej i bez blokady kaucji, ale takie przypadki należą raczej do mniejszości.

Umowa o wynajem

Podpisując umowę należy upewnić się, jakie opcje są w niej zawarte oraz przede wszystkim, co wchodzi w skład ubezpieczenia. Warto zwrócić też uwagę na dodatkowe opłaty, takie jak na przykład: opłata lotniskowa, opłata za dodatkowego kierowcę, opłata przy wypożyczeniu auta i oddaniu go w innym miejscu, opłata związana z młodym kierowcą (poniżej 25 roku życia). Koniecznie należy ustalić i zapisać w umowie, w jaki sposób rozliczane jest paliwo – zazwyczaj otrzymujemy samochód z pełnym bakiem i również z pełnym bakiem musimy go oddać. W małych, lokalnych wypożyczalniach zasady mogą się różnić! Niektóre wypożyczalnia mają w umowie również zapis o dziennym limicie kilometrów, po przekroczeniu limitu mogą zostać pobrane dodatkowe opłaty.

Obowiązkowo musimy się zapoznać z zakresem zwiększonej odpowiedzialności. W każdej umowie zawarte mamy podstawowe ubezpieczenie w razie uszkodzenia pojazdu z winy osób trzecich. Należy sprawdzić, jaki zakres odpowiedzialności spoczywa po naszej stronie, w przypadku gdy to my spowodujemy kolizję – miejmy świadomość, że wypożyczalnia obciąży wtedy naszą kartę kredytową. Podstawowe ubezpieczenie (CDW) zazwyczaj  nie obejmuje takich elementów auta jak podwozie, szyby, opony, jak również dorobienie kluczyków czy koszty holowania itp.

Jak wypożyczyć samochód podczas podróży

Warto rozważyć wykupienie pełnego ubezpieczenia pokrywającego uszkodzenia z winy głównego kierowcy – w razie kolizji lub innej nieszczęśliwej sytuacji (zarysowany zderzak, pęknięte lusterko boczne – widzieliśmy już różne rzeczy i to nie z naszej winy!) będziemy spokojni, że nasza karta nie zostanie dodatkowo obciążona żadną kwotą. Wykupienie dodatkowego ubezpieczenia obniża zazwyczaj wysokość kaucji, która zostanie zablokowana na naszej karcie kredytowej.

Nawigacja GPS czy fotelik samochodowy dla dziecka są dodatkowo płatne – należy dokonać ich wcześniejszej rezerwacji, żeby nie okazało się na miejscu, że są niedostępne.

Jeśli planujemy udać się wypożyczonym samochodem za granicę, po pierwsze musimy sprawdzić, czy nasza wypożyczalnia nie nakłada żadnych ograniczeń lub czy obowiązują dodatkowe opłaty za przekroczenie granicy.

Odbiór i zwrot samochodu

Odbierając samochód należy dokładnie go obejrzeć i ewentualne uszkodzenia oraz zarysowania zapisać w umowie, byśmy nie zostali posądzeni o ich spowodowanie, co z kolei może poskutkować obciążeniem naszej karty.

Zwracając samochód należy sprawdzić stan pojazdu zgodnie z raportem odbioru. W razie występowania rys czy innych uszkodzeń samochodu spowodowanych przez nas, najlepiej zrobić zdjęcia tych uszkodzeń, tak aby porównać je ze stanem auta przy wynajmie, oraz zgłosić te uszkodzenia w wypożyczalni. Jeśli posiadamy dodatkowe ubezpieczenie, to w pełni pokryje ono ewentualne roszczenia. W przypadku gdy nie mamy wykupionego pakietu pełnego ubezpieczenia, wypożyczalnia ma prawo potrącić kwotę, na jaką opiewa dane uszkodzenie z kaucji pod warunkiem, że za szkodę odpowiedzialny jest kierowca wypożyczonego auta. Pamiętajcie również o zapisie w umowie, z jakim bakiem (pusty, pełny, częściowo pełny) mamy oddać samochód do wypożyczalni.

Warto również sprawdzić przepisy drogowe, jakie obowiązują w danym kraju – może czekać nas niemiła niespodzianka, gdy rok po wakacjach otrzymujemy do zapłacenia mandat za przekroczenie prędkości. Wypożyczalnia, zgodnie z umową, może wtedy obciążyć naszą kartę kredytową.

Z własnego doświadczenia

Podczas naszych podróży wielokrotnie wypożyczaliśmy auto i zazwyczaj nie mieliśmy żadnych problemów. Zawsze korzystamy z możliwości wykupienia dodatkowego ubezpieczenia, szczególnie po jednej przygodzie w Portugalii, kiedy to w Lizbonie zostawiliśmy samochód na parkingu, a po powrocie zastaliśmy urwane lusterko. Nasze ubezpieczenie nie obejmowało takiej szkody więc by uniknąć tego, że wypożyczalnia musiałaby potrącić nam odpowiednio wysoką kwotę z kaucji, postanowiliśmy na własną rękę wymienić lusterko w serwisie samochodowym. Kosztowało nas to 60 EUR i pół zmarnowanego dnia, ale na pewno więcej zapłacilibyśmy wypożyczalni.

Po niemiłej przygodzie na Sardynii z większą uwagą czytamy opinie o danej wypożyczalni – ta włoska oferowała bardzo atrakcyjną cenę, ale po powrocie bez uprzedzenia zablokowała pewną kwotę na karcie kredytowej tłumacząc to później (po wielu mailach i telefonach), że jest to opłata za udostępnienie naszych danych dla policji w związku z rzekomym mandatem. Zagłębiając się bardziej w temat okazało się, że nie byliśmy jedynymi klientami, którzy zostali tak skasowani przez tą konkretną wypożyczalnię.

fot. SDVH

To może Ci się również spodobać!

3 komentarze

Miroslaw 20 października 2016 - 12:45

Słyszałem, że mandaty z Włoch, które są przysyłane do Polski, bywają fałszywe.
Niemiła niespodzianka w wypożyczalni zagranicznej zdarza się, gdy wypożyczalnia nie akceptuje rodzaju karty kredytowej, na której przygotowaliśmy kasiorkę. Np. Visa nie równa się Visa, bo może być debetowa albo kredytowa, nigdy nie wiem, która jest która.
Zamiast zarezerwowanego auta na miejscu proponują inne, mniejsze. Nawet renomowanym (czytaj dobrze wypozycjonowanym w internecie) wypożyczalniom nie można ufać.
Do Europy preferuję wyjazd z Polski swoim autem. Po drodze zawsze jest wiele miejsc wartych zobaczenia. Jednakże zdarzyło się poważnie zepsuć w ostatniej chwili. Ratunek w wypożyczalni samochodów. http://www.autocash24.pl/pl/aktualnosci-wpis/kiedy-przydaje-sie-wynajem-busow-slask-oferta?ref ma tylko drobną opłatę za wyjazd za granicę i kaucję o wiele mniejszą niż wypożyczalnie zagraniczne.

Ania Losiak 25 kwietnia 2017 - 12:09

Bardzo przydatne informacje :). Z własnego doświadczenia mogę potwierdzić iż wypożyczalnie we Włoszech (również znane i sieciowe np. hertz) pobierają opłatę za udostępnianie naszych danych policji (ok.40-80 EUR) i jest to zapisane w regulaminie. Kolejna niespodzianka jest fakt iż mimo zwrotu auta z pełnym bakiem należy przedstawić paragon ze stacji benzynowej z ostatniego tankowania w przeciwnym wypadku obciążeni zostaniemy opłatą ok.10-20 EUR. Mieliśmy taką sytuacje na Sycylii gdzie wydawanie kwitu na stacjach poprostu nie istnieje 😉

Wszedobylscy 25 kwietnia 2017 - 15:15

Ale tylko we Włoszech spotkaliśmy się z taką opłatą, no i niestety boleśnie się przekonaliśmy o tym, że nawet po kilku miesiącach po podróży mogą sobie ją ściągnąć z karty bez żadnego uprzedzenia.

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje doświadczenia. Czy wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez autora Bloga i czy wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies w Twoim urządzeniu? Informacje na temat danych osobowych znajdziesz w "Polityce Prywatności". Akceptuj Czytaj więcej