Dolina Kleinwalsertal. Narty biegowe w Austrii

Parki krajobrazowe nad Pilicą. Łódzkie na rowerze

Sercu bliski Beskid Niski. Rowerem po Małopolsce

Dookoła Trentino. Rowerem po Dolomitach

Prawie pięćset kilometrów na rowerze, cztery alpejskie przełęcze, w tym dwie terenowe, setki ciao i salve od i do włoskich kolarzy, dwie burze wysoko w górach. W urzekającej atmosferze włoskiego dolce vita, choć jednocześnie z trudnym do przywyknięcia riposo. Za to po nim - z pizzą, pastą, lodami i tiramisu - nawet na kolację.

Śląskie na rowerze: Subregion Zachodni

Na biegówki w Dolomity: Alpe di Siusi

Ramsau am Dachstein. Austria na biegówkach

Do Finlandii na biegówki. Ruka i Kuusamo

Rowerowa wycieczka dookoła Tatr

Trasa dookoła Tatr zajmuje ważne miejsce w hierarchii dokonań większości polskich turystów-kolarzy. Wielu realizuje ją na początku przygody z turystyką rowerową, a innym, jak mi, zajmuje prawie trzydzieści lat, by w końcu objechać Giewont, Gerlach, Krywań i całe tatrzańskie towarzystwo.

Hel i Mierzeja Helska zimą

Znajkraj. Turystyka aktywna

Hel odwiedzaliśmy wielokrotnie - na rowerach latem, zimą na nartach biegowych. Tym razem poszliśmy w ślady przewrotnej zimy, zrezygnowaliśmy z leniwego spaceru po Gdańsku i mimo krótkiego dnia ruszyliśmy na Mierzeję Helską na rowerach. Nie jechaliśmy zwiedzać, ani odkrywać nowych miejsc - chcieliśmy nacieszyć się słońcem, helskim krajobrazem i widokiem ze Szwedzkiej Góry. A że było zimno?

Zimowa Mierzeja Helska

Hel odwiedzaliśmy wielokrotnie - na rowerach latem, zimą na nartach biegowych. Tym razem poszliśmy w ślady przewrotnej zimy, zrezygnowaliśmy z leniwego spaceru po Gdańsku i mimo krótkiego dnia ruszyliśmy na Mierzeję Helską na rowerach. Nie jechaliśmy zwiedzać, ani odkrywać nowych miejsc - chcieliśmy nacieszyć się słońcem, helskim krajobrazem i widokiem ze Szwedzkiej Góry. A że było zimno?

Po okolicach Łodzi na rowerze

Znajkraj. Turystyka aktywna

Utarło się, że województwo łódzkie ma swój specyficzny, przemysłowy i mało atrakcyjny turystycznie wizerunek. Że łatwo w Łódzkiem o postindustrialne klimaty, a więc wielkie hale i nieczynne fabryki, a trudno znaleźć miejsce na wypoczynek na łonie przyrody. Nic bardziej mylnego! Od kilkunastu lat, kiedy polskie województwa mają nowe granice, Łódzkie to także przepiękne, dzikie obszary.

Dookoła Beskidu Śląskiego. Śląskie na rowerze

Gdy chcę uciec od wibrującego telefonu, zgiełku miasta i niewysychających strumieni social mediów, pakuję sakwy i wsiadam na rower. Szukam nieskrępowanej towarzystwem człowieka natury i biegnącej przez nią cichej drogi. Znajduję - nawet w tych najbardziej znanych regionach. A tam czeka też mnie... pozytywna energia, jak mówi slogan reklamowy regionu.

Islandia południowa na rowerze

Znajkraj. Turystyka aktywna

Nasza rowerowa wyprawa na Islandię zaskoczyła nas równie mocno, jak wszystkich zaskoczyły linie lotnicze Wizz Air, uruchamiając połączenie z Gdańska do Keflaviku. Godzinę po ogłoszeniu dwa miejsca na pokładzie trzeciego lotu z Polski na Islandię były nasze. Do tanich lotów dołożyliśmy rezerwację w ekskluzywnym apartamencie, wożonym przeze mnie w jednej z sakw. To musiało się udać! :-)

Po Niemczech na rowerze: Dolna Saksonia

Celem naszej tegorocznej czerwcowej podróży na rowerach była położona na północy Niemiec Dolna Saksonia. To drugi co do wielkości i najbardziej zróżnicowany niemiecki kraj związkowy. W żadnym innym landzie nie można rano wędrować po górach, a wieczorem spacerować nad morzem.

Dolna Saksonia. Po Niemczech na rowerze

Znajkraj. Turystyka aktywna

Będziemy jeździć wśród parków i ogrodów Hanoweru, po klimatycznych, zabytkowych miasteczkach z muru pruskiego, przez góry Harzu, górski region Solling-Vogler, a w końcu wzdłuż malowniczej Wezery, przecinającej Pogórze Wezerskie. A wszystko to po doskonałych, długodystansowych szlakach rowerowych. Czeka na nas Dolna Saksonia - najbardziej zróżnicowany kraj związkowy Niemiec.

Przez Góry Bialskie i Masyw Śnieżnika na biegówkach

Szlak narciarstwa biegowego gmina Stronie Śląskie przygotowała już w 2013 roku. Przez Góry Bialskie i Masyw Śnieżnika poprowadzono trasy narciarskie, dzięki wsparciu unijnych programów pomocowych zakupiono ratrak, powstała pomocnicza infrastruktura jak tablice i drogowskazy. Jednak dopiero obfite opady śniegu w obecnym sezonie sprawiły, by można było zacząć utrzymywać szlak na całej długości.

Kaszubska Marszruta. Bory Tucholskie na rowerze

Znajkraj. Turystyka aktywna

Ponad 160 kilometrów dróg rowerowych, wiodących w większości przez piękne lasy, po odizolowanych od szos, specjalnie wybudowanych traktach. Oryginalne przystanki rowerowe. Kładki i mosty, w tym efektowny pieszo-rowerowy most na Brdzie w Męcikale. Tablice z informacjami o odwiedzanych miejscach. Dedykowana mapa turystyczna.... To Kaszubska Marszruta - szlaki rowerowe w Borach Tucholskich.

Rumunia na rowerze: Maramuresz i Bukowina

W tym roku miało nie być wymuskanych atrakcji, dopracowanej w każdym szczególe oferty turystycznej i wystrzyżonych trawników. Na wakacyjny, rowerowy wyjazd szukaliśmy regionu w Europie, który zachwyci nas tradycją i normalnością, gdzie atrakcją będzie codzienne życie. Taka okazała się północna Rumunia i jej dwa regiony - Maramuresz i Bukowina. Może jedne z ostatnich takich miejsc w Europie.

Po Kartuskiej Przyrodniczej Trasie Rowerowej

Znajkraj. Turystyka aktywna

Nasza kolejna rowerowa wycieczka po Kaszubach zaczęła się już tydzień temu, kiedy podczas spontanicznego wyjazdu trafiliśmy na oznaczenia zielonego szlaku rowerowego. Szlak okazał się Kartuską Przyrodniczą Trasą Rowerową, biegnącą z Kartuz, przez okoliczne lasy, do Sianowa. I stał się fajnym pretekstem, by wrócić na Kaszuby w kolejną niedzielę - z aż ośmiorgiem znajomych.

Chorwacja na rowerze: wyspy Dalmacji

"Kto tam jedzie na rower?!" - takimi słowami skwitował nasze plany Piotr Baska, podróżnik, który na rowerze zjechał pół świata. My! :-) My jedziemy! Na pewno trochę na przekór takim sądom, Chorwacja to przecież piękny geograficznie, historycznie i kulturowo kawałek świata.

Alpy Julijskie na rowerach

Znajkraj. Turystyka aktywna

Słowenia pojawiła się na naszym podróżniczym horyzoncie już dwa lata temu, kiedy wyprawę przez Alpy Wschodnie początkowo planowaliśmy zakończyć właśnie jazdą dookoła słoweńskich Alp. Wtedy Alpy Julijskie okazały się jednak zbyt dużym wyzwaniem na koniec dwutygodniowej trasy.

Majowy rower przez Bory Tucholskie i Kaszuby

To był weekend, w który Polska świętowała 10-lecie wstąpienia do Unii Europejskiej. Uroczystości z tej okazji przeplatały się z tradycyjnymi, trzeciomajowymi. A ja sobie jechałem, najpierw przez Bory Tucholskie, potem przez Kaszuby, obserwując, jak wiele fantastycznych zmian zaszło w ostatnich latach. Zmian, które wpływają na codzienne życie zwykłego człowieka. No, może nie do końca zwykłego.

Niemcy na rowerze: Rugia

Znajkraj. Turystyka aktywna

Niestety, Obwód Kaliningradzki nam nie wyszedł. Ale może wyjdzie planowana od dawna Rugia? Na tę największą niemiecką wyspę niedaleko nam z Gdańska, a nastrojem na miejscu wydaje się przypominać nieodległy, duński Bornholm. Idealne miejsce na majówkę? :-)

Rowerowa majówka w Obwodzie Kaliningradzkim

To nie będzie wpis o naszym kolejnym, rowerowym wypadzie, ani zapowiedź wyjazdu, na jaki się właśnie w...ybieramy. To będzie pełna zawodu konstatacja, że nawet na naszą, małą, prywatną turystykę wpływają wielkie, nie zawsze dobre, działania polityków. To wpis o tym, że - niestety! - nie pojedziemy na majówkę do Kaliningradu i Obwodu Kaliningradzkiego....

Weekend w Wiosce Narciarskiej Wiartel

Znajkraj. Turystyka aktywna

Zimowych wakacji część druga - w pierwszej była Puszcza Białowieska na biegówkach, teraz - Puszcza Piska.

Na nartach biegowych w Puszczy Białowieskiej

To były tylko trzy dni na nartach w Puszczy Białowieskiej, jednak wrażeń przywieźliśmy tyle, że starczyłoby na dłuższą wyprawę. Ola na pewno zapamięta jelenie, wybiegające do niej prosto z lasu na śniadanie, ja nie zapomnę kilkudziesięciu wpatrzonych we mnie żubrów i wilka, wyjącego nieopodal w tym samym czasie. Podsumowując krótko: wspaniała Puszcza, wspaniały wyjazd.

Zimowe szlaki Szwecji na biegówkach

Znajkraj. Turystyka aktywna

Na biegówki do Szwecji - w pierwszej chwili propozycja brzmi zaskakująco. Wystarczy jednak wieczorem wejść w Gdyni na prom Stena Line, by następnego dnia rano biegać po przygotowanych trasach narciarskich wokół Karlskrony w Szwecji. Świetna sprawa, gdy w Polsce brakuje śniegu, lub gdy znacie już każdą biegową ścieżkę w Waszej okolicy.

Jak zacząć biegać i zaraz nie przestać

Widzisz na Twojej ulicy coraz więcej biegających, chcesz ruszyć za nimi, ale wciąż wmawiasz sobie, że bieganie nie jest dla Ciebie? Za ciężko, za mokro, za zimno, za późno, za... dużo tracisz, by nie spróbować! Jeszcze trzy lata temu nie podejrzewałem, że wczoraj rozpocznę trzecią bieganą zimę! Przez ten okres nazbierałem tyle doświadczeń, że odważę się Ci pomóc.