4 Bałkańskie plaże – którą wybrać?

Na albańskiej plaży w Himarë

Blog roku 2015

Jak co roku w Internetach możecie spotkać takie oto grafiki jak ta po lewej (lub podobne). Chodź w tym roku formuła konkursu się nieco zmieniła (czyżby słowo “Blog” wyszło z mody?), to nadal jest to co samo, czyli Konkurs Blog Roku 2015. My również bierzemy w nim udział. Wystarczy wysłać SMS-a o treści C11139 na numer 7124. Koszt SMS wynosi 1,23 zł (z VAT). Osobiście nie lubimy tego typu wyłaniania …Post Blog roku 2015 pojawił się poraz pierwszy w Nasz Cały Świat.

Przełęcz Llogara

Nasz cały świat

Recenzja książki “Ptaki Tatr i Podtatrza”

Bardzo luźno podchodząc do tematu podróży pokażemy Wam dziś ptaki. W końcu one też podróżują i ciągle spotykamy je na swojej drodze w każdym zakątku świata. Jest takie powiedzenie “Wolny jak ptak”, a my staramy się właśnie tacy być. Wolni i niezależni. W niemal 90% przypadków omijamy biura podróży. Sami sobie takim biurem jesteśmy. Pakujemy się, wsiadamy do samochodu, samolotu i pędzimy przed siebie. Jak ptaki nieskrępowanie latamy i podziwiamy … Post Recenzja książki “Ptaki Tatr i Podtatrza” pojawił się poraz pierwszy w Nasz Cały Świat.

Jak wjechać i wyjechać z Kosowa

Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku 2016

Na nadchodzące Święta Bożego Narodzenia chcemy życzyć Wam dni spędzonych w ciepłej i miłej atmosferze. Niech ten czas będzie dla Was pełny radości, uśmiechów i cudownych spotkań. Niech Nowy Rok okaże się wspaniały, pełen podróży, przygód i wspomnień. Życzymy Wam abyście byli zdrowi, szczęśliwi i cieszyli się każdą chwilą. Abyście odnieśli sukcesy w życiu prywatnym oraz zawodowym. W nowym 2016 roku niech przyświeca Wam cytat Ralpha Waldo Emersona: Nie podążaj … Post Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku 2016 pojawił się poraz pierwszy w Nasz Cały Świat.

Konkurs “Bałkańskie Cuda”

Średniowieczne zabytki Kosowa – Zagrożona lista UNESCO

8372 ofiary Masakry w Srebrenicy

Przemierzając cmentarze 1 listopada, zazwyczaj nie zastanawiamy się jak spoczywający tu ludzie umarli, jak zginęli, czy cierpieli. Odwiedzamy bliskich, czasem zatrzymamy się chwilę przy grobach żołnierzy czy przy zbiorowych mogiłach. Wspomnimy ich, zapalimy znicz i wracamy do codziennych spraw. Kiedyś wszyscy razem spotkamy się tu pod ziemią i tylko pamięć o nas utrzyma nas przy życiu. Dlatego, drodzy czytelnicy nie bójcie się życia, idźcie do przodu, spełniajcie marzenia, twórzcie, cieszcie … Post 8372 ofiary Masakry w Srebrenicy pojawił się poraz pierwszy w Nasz Cały Świat.

Kosowo i Kosowska Mitrowica – Konflikt dwóch kultur

Nasz cały świat

W tym roku droga nad morze ułożyła nam się tak, że mieliśmy okazję odwiedzić Kosowo. Z wjazdem do tego kraju sprawa nie jest taka oczywista, ale o tym napiszemy innym razem. Wybierając się do Kosowa nie byliśmy pewni, co nas tu spotka, jak tu będzie i czy jest tu coś ciekawego do zobaczenia. W pamięci mieliśmy ataki terrorystyczne, jakie odbyły się tu jeszcze 2 miesiące wcześniej. Mimo to, postanowiliśmy nie … Post Kosowo i Kosowska Mitrowica – Konflikt dwóch kultur pojawił się poraz pierwszy w Nasz Cały Świat.

Đavolja Varoš, czyli Miasto Diabła w Serbii

Dawno, dawno temu na południu Serbii w okolicach dzisiejszej wsi Đake mieszkali mili i uprzejmi ludzie. Nie potrzebowali dużo do szczęścia i wiedli spokojne, sielankowe życie. Diabeł nie mógł patrzeć na ten spokój i postanowił użyć swoich mocy by zamącić nieco w ich głowach. Podstępem stworzył źródło z diabelską wodą. Po jej wypiciu mieszkańcy nie zważali na swe dobre obyczaje i łamali wszelkie moralne zasady. Doszło nawet do tego, że … Post Đavolja Varoš, czyli Miasto Diabła w Serbii pojawił się poraz pierwszy w Nasz Cały Świat.

Wakacje 2015 – Podróż sentymentalna

Jastrzębia Góra – Gwiazda Północy

Lato, słońce i zbliżające się wakacje. Zabieramy Was nad morze – nasze polskie morze. Do Jastrzębiej Góry od Władysławowa prowadzi tzw. „droga nadmorska”. Zbudowana w latach 1921-1931 z kostki bazaltowej spajanej asfaltem nazywana była wtedy „autostradą słońca”, „autostradą nadmorską” lub „bulwarem morskim”. Poprowadzona wówczas przez otwarty teren w bliskiej odległości od linii brzegowej Morza bałtyckiego była jedną z najpiękniejszych dróg w Polsce. I my również tą sama drogą, po tej … Post Jastrzębia Góra – Gwiazda Północy pojawił się poraz pierwszy w Nasz Cały Świat.

Majowy spacer po Gdyni

Nasz majówkowy weekend spędziliśmy w Trójmieście nad polskim morzem. Docelowo był to Gdańsk, ale najpierw jednak chcieliśmy Wam pokazać Gdynię. Większość ze znajomych jadąc w tamte okolice mówi Gdańsk, Gdańsk i Molo w Sopocie. Jakoś tak dziwnie omija się Gdynię. Postanowiliśmy sprawdzić, czemu? Co tam w ogóle jest? Próbowaliśmy coś wymyślić, ale nic nie trafnego nie przychodziło nam do głowy. Jedyne, co wiedzieliśmy o Gdyni, to tylko to że jest … Post Majowy spacer po Gdyni pojawił się poraz pierwszy w Nasz Cały Świat.

Muzeum Bursztynu w Krakowie

Nasz cały świat

Bursztyn – kamień który kojarzy nam się z Polskim Morzem Bałtyckim. Złocisty kawałek żywicy, który powstał miliony lat temu i w którym do dziś zachodzą procesy twardnienia. Bursztyn powstaje głównie z drzew iglastych. Ta sama żywica, którą uciapaliśmy się chodząc, jako dzieci po drzewach przy odrobinie szczęścia stanie się kiedyś pięknym cenionym minerałem (a w zasadzie kopalną żywicą). Istnieje około 60 odmian bursztynu. Najczęściej spotyka się te o odcieniu żółci, … Post Muzeum Bursztynu w Krakowie pojawił się poraz pierwszy w Nasz Cały Świat.

Droga Transfogaraska – Najpiękniejsza droga na świecie

Oglądaliśmy kiedyś w TV “Top Gear”, gdzie prowadzący program jechali samochodami niesamowitą górską trasą. Szukali oni wtedy “najlepszej drogi na świecie”. Znaleźli ją niedaleko nas – to Droga Transfogaraska w Rumunii. Od razu zamarzyliśmy się tam znaleźć. Po chwili jednak przypomnieliśmy sobie, jakim pojazdem dysponujemy i zdaliśmy sobie sprawę, że co najwyżej możemy podjechać na jej początek i zazdrościć tym, którzy tam jadą. Nasz „Kropek”, który pod górkę nie tylko …Post Droga Transfogaraska – Najpiękniejsza droga na świecie pojawił się poraz pierwszy w Nasz Cały Świat.

Wywiad: Jak podróż może stać się pasją

Nasz cały świat

Chcecie dowiedzieć się “Jak podróż może stać się pasją” ? Portal Zwiedzamy.net przeprowadził z nami mały wywiad. Zajrzyjcie pod poniższy link i poczytajcie o naszym blogu, o tym jak zacząć przygodę z podróżami, czego nie należy zabierać w podróż i jakie mamy plany na przyszłość. Wywiad znajduje się tutaj: Jak podróż może stać się pasją – Nasz Cały ŚwiatPost Wywiad: Jak podróż może stać się pasją pojawił się poraz pierwszy w Nasz Cały Świat.

Film: Primorsko na bułgarskim wybrzeżu

Zmontowaliśmy film (w HD :P) z wakacji na bułgarskim wybrzeżu. Zobaczcie jak wygląda Primorsko i zabawa w Morzu Czarnym. A jak jeszcze nie czytaliście o naszym odpoczynku w Bułgarii to zapraszamy tu: Bułgarskie wybrzeże: PrimorskoPost Film: Primorsko na bułgarskim wybrzeżu pojawił się poraz pierwszy w Nasz Cały Świat.

Wład Palownik i jego Zamek Poenari

Nasz cały świat

Dawno, dawno temu w 1310r. pomiędzy Karpatami, a Dunajem za sprawą dynastii Basarabów założone zostało Państwo Wołoskie. Władcami ziem byli Hospodarowie (tytuł książąt ruskich oraz władców Mołdawii i Wołoszczyzny). Jak przystało na tamte lata, co chwilę wybuchały jakieś konflikty, wojny, knowania i roszczenia. A to jacyś Węgrzy, a to Turcy, Austriacy, a nawet Polska (za sprawą Włada Uzurpatora) maczała swoje palce w tych terenach i chciała urwać coś dla siebie. …Post Wład Palownik i jego Zamek Poenari pojawił się poraz pierwszy w Nasz Cały Świat.

Hrabia Drakula i jego Zamek w Bran

Dawno, dawno temu, za siedmioma górami, za siedmioma rzekami i za siedmioma lasami, w Siedmiogrodzie zwanym Transylwanią, w małej miejscowości Bran swoje harce i demoniczne sztuczki uprawiał Hrabia Drakula. Jego głównym zajęciem była zabawa i picie krwi, najchętniej bezpośrednio z ładnych dziewic. Drakula nie był zwykłym człowiekiem, ba! w ogóle nie był człowiekiem – był wampirem. Jako gatunek wampirzy miał nieco trudniej w życiu od pozostałych hominidów. Co prawda posiadał … Post Hrabia Drakula i jego Zamek w Bran pojawił się poraz pierwszy w Nasz Cały Świat.

Rumunia, Rumuni, Romowie i Szaleństwo Ceausescu w Bukareszcie

Rumunia Odpoczywając nad Morzem Czarnym nie mogliśmy sobie odmówić powrotu do domu przez Rumunię z jej mrocznym hrabią Drakula, zamieszkującym Transylwanię i z bajeczną Drogą Transfogaraską. Były to miejsca, które od zawsze chcieliśmy zobaczyć i teraz nadarzyła się ku temu okazja. Zanim jednak dojechaliśmy do tych miejsc zobaczyliśmy kawałek Rumunii i nie spodziewaliśmy się tego, co nas tam spotkało. Kraj ten kojarzył nam się z biedą, drogą szutrową, wozami drabiniastymi, mnóstwem cyganów i setką dzieci podbiegających do samochodu po dolara. Po przekroczeniu granicy na Dunaju, gdzie bardzo ładnie przywitała nas tablica z napisem Romania wszystko, co wyobrażaliśmy sobie o tym kraju zostało obrócone o 180 stopni. Wszystko co myśleliśmy o Rumunii okazało się stereotypami, które nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości. Może nie zapuszczaliśmy się w najdziksze zakątki kraju, ale przejechane 900 km dało nam obraz normalnego, europejskiego kraju niczym nieodbiegającego od krajów Europy Środkowej. Dobre drogi i nowoczesne autostrady – nie ma ich dużo, ale podobnie jak w Polsce są w ciągłej budowie. Elektroniczny system poboru opłat (rovinieta), ładnie oznakowane drogi i czytelne tablice z terenem zabudowanym. Zadbane małe miasteczka, kolorowe flagi Rumunii na słupach i przystrzyżone trawniki. Z przyjemnością podróżowało się po tym kraju. Kolejną niespodzianką były ceny w sklepach. Liczymy, że będzie tanio, a okazało się drogo. Zwłaszcza w miejscowościach turystycznych były one bardzo duże, nawet czasami większe niż w Polsce. Natomiast waluta – Lej rumuński to jak na razie najładniejszy banknot, jaki widzieliśmy – ultra cienki, wykonany z czegoś podobnego do plastiku i bardzo kolorowy. Rumuni i Romowie Chyba największym stereotypem o Rumunii są ich mieszkańcy. W Polsce często słyszy się „Ty Rumunie!” i chyba wszyscy wiedzą, w jakim kontekście wypowiadane są te słowa i osobę, o jakich cechach mamy na myśli. Przechadzając się ulicami Bukaresztu szybko zorientowaliśmy się, że jego mieszkańcy są „jaśniejsi” niż my i wyglądający jak każdy inny Europejczyk. W pewnym momencie to my czuliśmy się bardziej opaleni i niepasujący do ogółu ludźmi. Przede wszystkim mamy dwie grupy społeczne: Rumuni i Romowie (inaczej Cyganie). Tych drugich w całym kraju widzieliśmy może ze 2 osoby. Wychodzi na to, że wraz z otwarciem granic EU wszyscy Romowie wyjechali z kraju i rozprzestrzenili się po Europie (zwłaszcza po Słowacji), a w samej Rumuni została ich tylko garstka. Romowie to grupa etniczna, która w Europie dość często „pracuje” na swoją złą opinię. Część z nich swoim życiem pokazuje obraz żebrzącego Cygana, ale nie każdy Rom taki jest. Niekoniecznie musi on kojarzyć się z biedą, żebractwem czy wyzyskiwaniem innych. Jak mówią sami mieszkańcy Rumunii: w większości to normalni, pracujący uczciwie ludzie, których inną kulturę i wychowanie poznać można tylko po sposobie ubierania się, wyglądzie i sposobie bycia. Nicolae Ceaușescu Nie byłoby takiej Rumunii, jaka jest teraz gdyby nie dyktator z lat 70-tych i 80-tych, niejaki Pan Nicolae Ceaușescu. Posiadał on wiele dziwnych metod na rządzenie krajem, których główną inspiracją były poczynania Stalina czy Kim Ir Sena. Ceaușescu był niezależny od ZSRR, dzięki czemu świat zachodni widział w nim kogoś bardziej cenionego i chętnie udział mu pożyczek, niekoniecznie na korzystnych warunkach. Ceaușescu finansował z nich swoje projekty i swoją wizję świata. Przez to zadłużył kraj na ogromne sumy, a w celu spłaty wielomiliardowych pożyczek zaczęto eksportować wszystko, co się da. Skutki łatwo przewidzieć – odbyło się to kosztem samych mieszkańców kraju, racjonowaniem jedzenia, prądu czy gazu. Kraj stał się bardzo biedny, a Rumuni musieli walczyć o życie, przy okazji rozwijając korupcję i kombinowanie. Nie wiadomo czy Ceaușescu był świadomy rzeczy, jakie działy się w jego kraju. W miejscach, jakie odwiedzał odpowiednie służby dowoziły produkty do sklepów wypełniając puste półki, nawet dorodne krowy były wożone po kraju i stawiane w takich miejscach by dyktator nie widział biedy, jaką stworzył. Reżim Ceaușescu ostatecznie został obalony w 1989r., a sam przywódca wraz z małżonką zostali rozstrzelani 25 grudnia 1989r. Nicolae zasłynął też ze swoich tzw. „Szaleństw Ceaușescu” Jednym z nich była budowa Domu Ludowego, dziś Pałac Parlamentu w Bukareszcie. Jest to jeden z najcięższych i największych budynków administracyjnych na świecie. Większy jest tylko Pentagon. Dyktator nakazał wyburzyć 1/5 części centrum miasta (około 7 km²) by móc wybudować tą okazałą budowlę. 20 tysięcy robotników zbudowało, więc 20 kondygnacyjny (z czego 8 pod ziemią) budynek z 1100 pomieszczeniami. Z rozmachem urządzono też wnętrze Pałacu, gdzie zużyto milion metrów sześciennych marmuru i 4,5 tysiąca ton kryształu wykorzystanego do produkcji 480 żyrandoli (największy z nich waży 2,5 tony). Koszt budowy na rok 1989r. oszacowano na około 1,25 miliona euro. Po upadku dyktatora Pałac dokończono, a wartość prac do 2006 roku wzrosła do 3 milionów euro. Sam Pałac to nie wszystko. Wzdłuż Bulwaru Unirii widzimy też szereg wysokich i długich kamienic wybudowanych w podobnym stylu co Dom Ludowy. Drugim „Szaleństwem Ceaușescu” była długo wyczekiwana przez nas Droga Transfogaraska – trasa zbudowana za wszelką cenę w miejscu gdzie wydawać się to mogło niemożliwe – przez wysokie góry Fogaraskie, z bajecznymi widokami, przepiękną okolicą oraz z niesamowitą kilkudziesięcio kilometrową krętą nitką asfaltu. Te góry i ta droga szybko stała się dla nas najpiękniejszą drogą na świecie… Post Rumunia, Rumuni, Romowie i Szaleństwo Ceausescu w Bukareszcie pojawił się poraz pierwszy w Nasz Cały Świat.

Kamienny Las (Pobitite Kamuni)

Jadąc z Bułgarii do Rumunii postanowiliśmy się zatrzymać w znanym lesie w okolicach Warny. Po dojechaniu na miejsce spodziewaliśmy się “lasu”, a zastaliśmy raczej przetrzebiony zagajnik. Nie jest to typowy las, ale Kamienny Las. Tutejsze drzewa nie posiadają liści, dzięcioł raczej popsuje sobie dziób niż wydrąży dziuplę. Nie położymy się pod drzewem na trawce, ani nie znajdziemy tu jadalnych grzybów. Zamiast drzew zobaczyliśmy natomiast wyrastające z ziemi wysokie na 12 … Post Kamienny Las (Pobitite Kamuni) pojawił się poraz pierwszy w Nasz Cały Świat.

Bułgarskie wybrzeże: Primorsko

Jakież by to były wakacje, gdybyśmy nie jechali w stronę Bałkan? Od trzech lat niezmiennie kierujemy się na ten półwysep i za każdym razem jest coraz lepiej. Tym razem za cel wybraliśmy sobie Bułgarię z Morzem Czarnym i powrót przez Rumunię, z główną atrakcją – Transylwanią. Słowację znamy już chyba na pamięć i wyjątkowo szybko ja minęliśmy. Budapeszt i jego ogromna obwodnica nic się nie zmieniła. Serbia – znamy i … Post Bułgarskie wybrzeże: Primorsko pojawił się poraz pierwszy w Nasz Cały Świat.

Nowa galeria zdjęć – Zagrzeb

Zapraszamy do nowej galerii zdjęć: do Zagrzebia – stolicy Chorwacji Galeria zdjęć – Chorwacja – Zagrzeb. Wpis Nowa galeria zdjęć – Zagrzeb pochodzi ze strony Nasz Cały Świat.

Nowa galeria zdjęć – Blagaj

Zapraszamy do nowej galerii zdjęć: do malowniczo położonej miejscowości Blagaj w Bośni i Hercegowinie. Galeria zdjęć – Bośnia i Hercegowina – Blagaj. Wpis Nowa galeria zdjęć – Blagaj pochodzi ze strony Nasz Cały Świat.

Nowa galeria zdjęć – Park Narodowy Jezior Plitwickich

Zapraszamy do nowej galerii zdjęć: do bajecznego Parku Narodowego Jezior Plitwkickich na Chorwacji. Galeria zdjęć – Chorwacja – Park Narodowy Jezior Plitwickich. Wpis Nowa galeria zdjęć – Park Narodowy Jezior Plitwickich pochodzi ze strony Nasz Cały Świat.

Nasz cały świat

Szczyt Sv. Jure, Biokovo – “Jedziesz na własne ryzyko”

Europa, Chorwacja Szczyt Sv. Jure, Biokovo - "Jedziesz na własne ryzyko" Planowaliśmy wybrać się na najwyższy szczyt masywu, czyli na górę Sv. Jure (Św. Jerzego) na wysokość 1762 m n.p.m. Na sam szczyt prowadzi droga asfaltowa. Można stwierdzić, że wjazd samochodem na jakąś górkę to nic trudnego i pójście na łatwiznę. Wbrew pozorom nie jest to takie proste jak się wydaje. Nie mamy tu drogi oznaczonej nawet najniższą kategorią, ale górską, dwukierunkową drogę o szerokości 1,5 samochodu. Barierki zabezpieczające? Czasem są, ale nie wiadomo czy więcej na nich metalu czy rdzy. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze prawie non stop wspinaczka pod górę na odcinku około 23 km. Wszystko to jednak rekompensuje nam okolica w jakiej się znajdujemy. Niesamowicie malownicza trasa jest najpiękniejszą drogą jaką mieliśmy okazję jechać. Czytaj dalej... » Wpis Szczyt Sv. Jure, Biokovo – “Jedziesz na własne ryzyko” pochodzi ze strony Nasz Cały Świat.